This is a Radical Intention

Our projects promote a synergy between subjectivities by creating collaborative working groups that bring forth a common critical reflection.

Becoming rather than being – acts of self-education

Darcy Lange, Study of Three Birmingham Schools, UK, 1976  Mr. Perks, “Animal Farm”, English Class, Ladywood Comprehensive School

Darcy Lange, Study of Three Birmingham Schools, UK, 1976 Mr. Perks, “Animal Farm”, English Class, Ladywood Comprehensive School

scroll for english version

Radical Intention, con Valerio Del Baglivo, Angelo Sarleti e Iacopo Seri, presenta Becoming rather than being – acts of self-education. BRTB considera la pratica artistica come un’azione che genera un costante rinnovamento e arricchimento del proprio sé, attraverso l’applicazione di una perenne condizione di auto-apprendimento. Per il progetto BRTB Radical Intention proporrà due momenti di riflessione in un unico formato ripetibile: una discussione sull’auto-apprendimento assieme ai fondatori di due free school e  un workshop con studenti e invitati in cui metterà in pratica le teorie apprese. Per il Workshop  – Educar Apriendendo Radical Intention mette in pratica alcune delle nozioni acquisite durante il talk in un workshop che prende il titolo da un celebre motto Zapatista: “educare apprendendo”. Attraverso un gioco collettivo si testeranno alcuni dei principi che sono alla base dell’auto-apprendimento e dei modelli scolastici alternativi. Ai partecipanti verrà chiesto di condividere le proprie conoscenze, con l’intento pratico di ricreare un provvisorio – ma funzionante – sistema formativo. Con Educar Apriendendo, Radical Intention vuole affermare come anche il processo di apprendimento possa esser trasformato in un processo collettivo auto-gestito ed auto-organizzato.

Act #1: NABA _ NUOVA ACCADEMIA DI BELLE ARTI – Milano

logoIn occasione di Learning Machines. Art Education and alternative production of  knowledge, progetto a cura di Marco Scotini in collaborazione con  Alessandro Guerriero, Radical Intention,  con Valerio Del Baglivo, Angelo Sarleti e Iacopo Seri, presenta il primo atto del progetto Becoming rather than being – acts of self-education. Come finissage della mostra al NABA_Nuova Accademia di Belle Arti, Radical Intention proporrà due momenti di riflessione: una discussione sull’auto-apprendimento assieme ai fondatori di due free school e  un workshop con studenti e invitati in cui metterà in pratica le teorie apprese.
Talk: possono i processi di auto-apprendimento realmente sostituire le accademie?
Dopo il loro successo,  i nuovi modelli di free schools come The Public School e The Pickpocket Almanack si sono diffusi in tutto il Nord America e L’Europa. Questi modelli di “franchise” educativo possono realmente essere considerati una controparte all’insegnamento accademico istituzionale?  Valerio Del Baglivo affrontano l’argomento con una discussione sull’auto-apprendimento assieme a Joseph Del Pesco fondatore del progetto Pickpocket Almanack, e Constance Barrère Dangleterre e Sonia Dermience, entrambe membri del collettivo Komplot e organizzatrici del The Public School a Brussels.
Joseph Del Pesco Curatore indipendente, giornalista d’arte e collaboratore perenne. Ha curato progetti e mostre per musei a livello internazionale, ha erogato borse di studio per gli artisti, presentato video screening in case private e  distribuito poster e altri oggetti effimeri attraverso canali informali, oltre ad aver scritto e prodotto materiale per siti online. Attualmente lavora come curatore presso la Kadist Foudation a San Francisco. www.delpesco.com
Komplot Creato a Bruxelles nel 2002, Komplot è un collettivo curatoriale che si occupa delle pratiche nomadi e creative, le tendenze di specializzazione, di architetture di sopravvivenza e l’infiltrazione in spazi privati, pubblici e istituzionali. Il nomadismo di Komplot come piattaforma che assume forme variabili,  permette di esplorare nuovi terreni in relazione ad oggetti, spazi, artisti e pubblico. Komplot indaga anche il concetto di autorialità collettiva. www.kmplt.be
IMG_7429worskshop  – Educar Apriendendo Radical Intention cercherà di mettere in pratica alcune delle nozioni acquisite durante il talk in un workshop che prende il titolo da un celebre motto Zapatista: “educare apprendendo”. Attraverso un gioco collettivo si testeranno alcuni dei principi che sono alla base dell’auto-apprendimento e dei modelli scolastici alternativi. Ai partecipanti verrà chiesto di condividere le proprie conoscenze, con l’intento pratico di ricreare un provvisorio – ma funzionante – sistema formativo. Con Educar Apriendendo, Radical Intention vuole affermare come anche il processo di apprendimento possa esser trasformato in un processo collettivo auto-gestito ed auto-organizzato.

Act #2: LAC_LICEO ARTISTICO CARAVAGGIO – Milano

logo_laccaIl Liceo Artistico Statale “Caravaggio” con il progetto “Didattica e Arte Contemporanea”, presenta un incontro aperto sul tema delle free university e su modelli di istruzione alternativi con Radical Intention, Valerio Del Baglivo e Iacopo Seri. L’incontro sarà una riflessione che prenderà spunto da esempi di free school sviluppati nell’ambito dell’arte, delle problematiche legate all’istruzione a partire dalla lettera dei membri dell’internazionale situazionista “De la misere en milieu etudiant” (Strasburgo 1966) alle attuali proposte di riforma.Vi invitiamo a prendere parte e intervenire con spunti e riflessioni.

Act #2 – Educar Apriendendo

In occasione di Education LAB, Workshop@Fabbrica del Vapore a cura di Careof, Via Farini e DOCVA Il 24 marzo a Milano presso la Fabbrica del Vapore e l’Università IULM si terrà la prima edizione di Education Lab – Percorsi di formazione dei giovani alla contemporaneità attraverso l’arte, un progetto di DOCVA Documentation Center for Visual Arts, CareofViafarini e Università IULM, con la collaborazione di Festival dell’arte ContemporaneaANISA Associazione Nazionale Insegnanti storia dell’Arte, CRAC Centro Ricerca Arte Contemporanea del Liceo Artistico Munari di Cremona, e alcuni dei più prestigiosi musei nazionali. Invitati a partecipare dal Liceo Artistico CaravaggioRadical Intention e Valerio Del Baglivo in collaborazione con Iacopo Seri e Angelo Sarleti, presenta Becoming Rather Than Being – acts of self-education un progetto che si sviluppa attraverso una serie di lezioni, conferenze, workshop e mostre per diffondere informazioni sulle pratiche di auto-apprendimento sviluppate in ambito artistico.Dopo il primo atto tenuto presso la NABA durante la mostra a cura di Marco Scotini, Learning Machines, Becoming Rather Than Being presenta Act #2 con la seconda edizione del workshop che prende il titolo da un celebre motto Zapatista: Educar Apriendendo. Attraverso un gioco collettivo saranno testati alcuni dei principi alla base dell’auto-apprendimento e di modelli scolastici alternativi. Ai partecipanti sarà chiesto di condividere le proprie conoscenze, con l’intento pratico di ricreare un provvisorio – ma funzionante – sistema formativo. Educar Apriendendo vuole affermare come anche il processo di apprendimento possa esser trasformato in un percorso collettivo auto-gestito ed auto-organizzato.

Act 3#: ACCADEMIA DI BELLE ARTI – Bari con VESSEL

VESSELIl 26 Maggio presso l’Accademia di Belle Arti di Bari , Vessel, Valerio Del Baglivo e Radical Intention in collaborazione con Iacopo Seri e Angelo Sarleti presenteranno il terzo atto di “Educar Apriendendo”, workshop sulle pratiche educative alternative che prende il suo nome da un celebre motto Zapatista. Il workshop è parte di un progetto più ampio dal titolo “Becoming Rather Than Being – acts of self-education” che si sviluppa attraverso una serie di lezioni, conferenze e mostre per diffondere informazioni sulle pratiche di auto-apprendimento sviluppate in ambito artistico. Dopo il primo atto svoltosi presso la NABA durante la mostra a cura di Marco Scotini, Learning Machines, ed il secondo atto organizzatosi presso il DOCVA di Milano, Educar Apriendendo valica per la prima volta i confini milanesi e presenta il terzo atto. Attraverso un gioco collettivo saranno testati alcuni dei principi alla base dell’auto-apprendimento e di modelli scolastici alternativi.

Act #4: BRERA Accademia di Belle Arti – Milan 

 logoIl 22 Marzo presso Brera Accademia di Belle Arti di Milano Valerio Del Baglivo e Radical Intention in collaborazione con Angelo Sarleti presenteranno il quarto appuntamento di Educar Apriendendo workshop sulle pratiche educative alternative che prende il suo nome da un celebre motto Zapatista. Il workshop è parte di un progetto più ampio dal titolo “Becoming Rather Than Being – acts of self-education” che si sviluppa attraverso una serie di lezioni, conferenze e workshop per diffondere informazioni sulle pratiche di auto-apprendimento sviluppate in ambito artistico. Attraverso un gioco collettivo saranno testati alcuni dei principi alla base dell’auto-apprendimento e di modelli scolastici alternativi. Ai partecipanti sarà chiesto di condividere le proprie conoscenze, con l’intento pratico di ricreare un provvisorio – ma funzionante – sistema formativo. Educar Apriendendo vuole affermare come anche il processo di apprendimento possa esser trasformato in un percorso collettivo auto-gestito ed auto-organizzato.

Becoming Rather than Being – Acts of self Education 

Alexander Iwanowitsch Morosow (1835-1904) Rural Free School

Alexander Iwanowitsch Morosow (1835-1904) Rural Free School

Radical Intention, with curator Valerio Del Baglivo, as well as artists Iacopo Seri and Angelo Sarleti, present Becoming rather than being – acts of self-education. The project considers artistic practice as an action that generates a constant renewal and enrichment of the self, through the application of an endless condition of self-education. BRTB will be developed through a series of public events: practical examples of free educational projects and free schools, as well as invitations for artists to present their works in various formats, such as exhibitions, lessons, talks, workshops. Radical Intention proposes two events: a discussion on self-education with the curators of two free school models, and a four-hour workshop for students and invited guests,  in which the theory will put into practice. The Workshop – Educar Apriendendo sees Radical Intention seeks to put into practice some of the concepts acquired during the talk. The workshop’s title is inspired by  a famous Zapatista motto: “educating while learning“. Through a collective game some of the principles that underlie self-learning models and alternative schools will be tested. Participants will be asked to share their knowledge with the practical purpose of recreating a temporary – but functional – educational system. With Educar Apriendendo Radical Intention wants to investigate how the act of learning can be transformed into a collective self-administered and self-organized process.

Act #1: NABA _ NUOVA ACCADEMIA DI BELLE ARTI – Milan

During the show Learning Machines. Art Education and alternative production of knowledgecurated by Marco Scotini in collaboration with Alesssandro Guerriero, Radical Intention presented Becoming rather than being – acts of self-education. As a finissage of the exhibition at NABA_Nuova Accademia di Belle Arti, Radical Intention proposed two events: a discussion on self-education with the curators of two free school models, and a four-hour workshop for students and invited guests,  in which the theory will put into practice.

Act #1: Can the accademic way of learning be substituted by self-education processes?

After the The Public School  and  The Pickpocket Almanack became exportable formats, they are now disseminated throughout North America and Europe. Can these two franchising models represent a counterpart to academic schools? Valerio Del Baglivo enhances a discussion with Joseph Del Pesco founder of the Pickpocket Almanack and Constance Barrère Dangleterre and Sonia Dermience members of Komplot which are responsible for the project The Public School in the city of Bruxelles.
Joseph Del Pesco Independent curator, art journalist, and perennial collaborator. While he has organized projects and exhibitions for museums internationally, he has also disbursed artist grants, presented video programs in private homes, distributed posters and other ephemera through informal channels, and produced content for the internet. He currently works as curator at Kadist Foundation San Francisco. www.delpesco.com <http://www.delpesco.com
Komplot Created in Brussels in 2002, Komplot is a curatorial collective concerned with nomadic creative practices, trends of specialization, survival architectures and the infiltration of private, public and institutional space. The nomadism of Komplot as a platform of variable composition allows it to explore new terrain in relation to objects, spaces, artists and the public. Komplot investigates the concept of collective authorship. http://www.kmplt.be

Act #1:Educar Apriendendo 

Radical Intention seeks to put into practice some of the concepts acquired during the talk. The workshop’s title is inspired by  a famous Zapatista motto: “educating while learning“. Through a collective game some of the principles that underlie self-learning models and alternative schools will be tested. Participants will be asked to share their knowledge with the practical purpose of recreating a temporary – but functional – educational system. With Educar Apriendendo Radical Intention wants to investigate how the act of learning can be transformed into a collective self-administered and self-organized process.

Act # 2: LAC_ LICEO ARTISTICO CARAVAGGIO, Milan

Act #2: Talk with Radical Intetion, Valerio Del Baglivo and Iacopo Seri

The Liceo Artistico Statale Caravaggio within the framework of “Didattica e Arte Contemporanea”” presents an open discussion on free universities and alternative models of education with Radical Intention, Valerio Del Baglivo and Iacopo Seri. The talk intends reflect on the examples of free schools developed in the artistic context, starting from problematic issues related to education discussed in the letter written by the members of the International Situationists “De la misère en milieu etudiant” (Strasbourg 1966), up until the current proposals of the reform. We invite you to participate and intervene with your ideas and thoughts.

Act # 2: Educar Apriendendo
Education LAB  – Workshop @ Fabbrica Del Vapore curated by Careof, Via Farini and DOCVA, Milan

On March 24th the Fabbrica del Vapore  and  IULM University in Milan will host the first edition of Education Lab -Percorsi di formazione dei giovani alla contemporaneità attraverso l’arte, ,a project by  DOCVA Documentation Center for Visual Arts, Careof, Viafarini and IULM University, in collaboration with Festival of Contemporary Art, Anis National Association of Teachers of Art History, CRAC Centro Ricerca Arte Contemporanea del Liceo Artistico Munari di Cremona, and some of the most prestigious national museums. On invitation by the Liceo Artistico CaravaggioRadical Intention and Valerio Del Baglivo in collaboration with Iacopo Seri and Angel Sarleti presents Becoming Rather Than Being – acts of self-education, a project that is developed around a series of lectures, conferences, workshops and exhibitions thought to disseminate information on self-education practices developed in the art context. After Act 1which took place at NABA during the exhibition curated by Marco ScotiniLearning Machines, Becoming Rather Than Being presents Act # 2the second edition of the workshop, which borrowed its title from a famous Zapatista motto: Educar ApriendendoThrough a collective game, some founding principles of the models of self-education and alternative schools will be put into practice. Participants will be asked to share their knowledge with the practical purpose of recreating a temporary – but functional – educational system. Educar Apriendendo wants to underlie how the process of learning can be transformed into a collective self-managed and self-organized pathway.

Act #3: ACADEMY OF FINE ARTS, Bari with VESSEL

On May 26th at the Academy of Fine Arts in Bari, vessel, Valerio Del Baglivo and Radical Intention in collaboration with Iacopo Seri and Angelo Sarleti will present the third act of “Educar Apriendendo”, a workshop on alternative educational practices, which borrows its name from a famous Zapatista slogan.The workshop is part of a larger project entitled “Becoming Rather Than Being – acts of self-education” which disseminates information on self-educational practices developed within the art context through a series of lectures, conferences and exhibitions. After the first act took place at the NABA – New academy of fine arts in Milan during the exhibition Learning Machines curated by Marco Scotini, the second act was organized at the DOCVA Milan within the Framework of Education LAB. For the first time Educar Apriendendo crosses the Milanese borders and presents the thrid act. Through a collective game some of the fundamentals of self-learning and alternative school models will be tested.

Act #4: BRERA Academy of Fine Arts, Milan

On March 22nd Radical Intention and Valerio Del Baglivo in collaboration with Brera Accademia delle Belle Arti, presents Becoming Rather Than Being – acts of self-education Act #4- Educar Apriendendo, a project that is developed around a series of lectures, conferences, workshops and exhibitions thought to disseminate information on self-education practices developed in the art context. After Act 1,2 and 3,  which took place at various Art Academies and SchoolsAct # 4 is the fourth edition of the workshop, which borrowed its title from a famous Zapatista motto: Educar ApriendendoThrough a collective game, some founding principles of the models of self-education and alternative schools will be put into practice. Participants will be asked to share their knowledge with the practical purpose of recreating a temporary – but functional – educational system. Educar Apriendendo wants to underlie how the process of learning can be transformed into a collective self-managed and self-organized pathway.

Advertisements

One comment on “Becoming rather than being – acts of self-education

  1. Pingback: Int'l Call for Residency: FLOAT 2014: (Collective) Isolation with Radical Intention | Art RubiconArt Rubicon | Visual Arts Magazine

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Statistiche del Blog

  • 36,086 visite

Radical Intention on Flickr

Follow This is a Radical Intention on WordPress.com
%d bloggers like this: