This is a Radical Intention

Our projects promote a synergy between subjectivities by creating collaborative working groups that bring forth a common critical reflection.

#02 – Milano Open House

Dopo Things can change quickly, Radical Intention continua il suo percorso di residenze con Milano Open house invitando curatori internazionali e non a scoprire il territorio di Milano – leggendariamente considerato “inospitale” – attraverso un percorso costruito su misura tra le case e gli studi degli artisti. In cambio dell’ospitalità da parte degli artisti, i curatori presenteranno il loro lavoro pubblicamente, e lasceranno un commento sulla loro esperienza in forma di testo, articolo o saggio

After Things Can Change Quickly, Radical Intention continues its residency program with Milano open house inviting Italian and international curators to visit the area of Milan – legendarily considered to be “inhospitable” – through a custom-built tour between the artists’ houses and studios. In return of the artists’ hospitality, curators will present their work publicly and leave a comment on their experience in the form of text, article or essay.

Radical Intention #02 – Milano Open House: Beniamino Foschini

Curator in Residence: 17 – 23 Novembre 2010
Presentazione: 23 Novembre ore 19
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Dopo Things can change quickly, Radical Intention continua il suo percorso di residenze con Milano Open house invitando curatori internazionali e non a scoprire il territorio di Milano – leggendariamente considerato “inospitale” – attraverso un percorso costruito su misura tra le case e gli studi degli artisti.  In cambio dell’ospitalità da parte degli artisti, i curatori presenteranno il loro lavoro pubblicamente, e lasceranno un commento sulla loro esperienza in forma di testo, articolo o saggio.

Radical Intention promuove la prima residenza di Milan Open House con Beniamino Foschini. Per l’occasione Beniamo Foschini presenterà il suo lavoro giocando su testo e pretesto in una lecture sul tema dell’autorialità, partendo da Roland Barthes e arrivando al gruppo Wu Ming, divagando sul realismo socialista: considerazioni sincopate e libere associazioni dopo la chiusura della mostra All Strange Away (neon>campobase, Bologna).

Beniamino Foschini (1981, Ravenna) è critico e curatore freelance. Laureato in Storia dell’Arte all’Università degli Studi di Firenze, con una tesi sul rapporto tra arte e politica nella Germania Est del dopoguerra. Nel 2008 ha frequentato il CECAC, visiting professor Charles Esche. Ultime mostre curate: All Strange Away, neon>campobase, Bologna e Tactile, Cripta 747, Torino. Più info e selezione testi su  http://befo.tumblr.com

Radical Intention #02 – Milano Open House
Beniamino Foschini
Curator in Residence: 17 – 23 November 2010
Public Presentation: November 23rd 7 pm

After Things Can Change Quickly, Radical Intention continues its residency program with Milano open house inviting Italian and international curators to visit the area of Milan – legendarily considered to be “inhospitable” – through a custom-built tour between the artists’ houses and studios. In return of the artists’ hospitality, curators will present their work publicly and leave a comment on their experience in the form of text, article or essay.

Radical Intention promotes its’ first curatorial residency of Milano Open House with Beniamino Foschini. For the occasion Beniamino Foschini will present his work playing on text and pretext in a lecture on the subject of authorship, from Roland Barthes to the group Wu Ming, wandering on Socialist Realism: syncopated reflections and free associations after the closure of his exhibition All Strange Away (neon> campobase, Bologna).

Beniamino Foschini (1981, Ravenna) is a freelance critic and curator. Graduated in Art History at the University of Florence, with a thesis on the relationship between art and politics in East Germany after the war. In 2008 he attended the CECAC, visiting professor Charles Esche. Recent exhibitions curated: All StrangeAway, neon> campobase, Bologna and Tactile, Cripta 747, Turin. More info and a selection of texts on http://befo.tumblr.com

Razzi (Fusées)

B.F.

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Milano è per me una città di passaggio. Un luogo dove venire per un paio di giorni, con obiettivi ben precisi. Ciò che rimane è una città ambigua, dai contorni poco definiti: confesso di avvertire una sensazione di spleen – e non è artificio retorico. Il senso, l’odore del grigio non sono luoghi comuni ma stati dell’esistente. Non so quanto sia presente, nei milanesi, il senso di appartenenza.

Milano offre cornici metafisiche: tra le stazioni di Bovisa e Villapizzone non vedo niente, come perduto – nessuna automobile, nessun individuo, lungo la strada e lungo i marciapiedi. Ci siamo io e il mio accompagnatore, una strana guida nel purgatorio della periferia, la grande città. Mi sembra di contare i semafori e ogni volta di ricominciare da capo.

Lo studio – o l’abitazione – dell’artista è un momento di calma, di paradossale riposo, nelle perturbanti giornate, a sudare sotto la pioggia fine. Nello studio il frame si restringe, il tè caldo riscalda, il corpo abbandona quel senso di sudicio che si è portato appresso, nelle strade e nelle metropolitane.

A proposito, come mai tutto è così desolatamente nero, o grigio scuro, nella metropolitana verde e rossa?

Vedo, guardo, ci ripenso su. Ma si mangia anche, naturalmente, dove non è retorico dire che il tempo si sia fermato: a vent’anni fa, diciamo. Il televisore al plasma, che trasmette il pallone, ci dice che di allora non siamo più. Via Padova di notte è un deserto, meno male che le volanti passano spesso – a inseguire chi? – grazie a thermos di caffè.

Pare che ci si stia incazzando e che si stia formando un gruppo, che chiarisca a sé e agli altri il ritardo mediocre nella realizzazione di un vero sistema di professionalità – parlo ancora di arte. Dove, se non a Milano, poteva accadere? Non in Romagna, dove ci accompagnano una dolce stanchezza e una saggia rassegnazione. Perché è dal sudicio che si reagisce.

Milano è per me una città di passaggio. La conosco come posso conoscere un paesaggio, ignorandone le stratificazioni storiche, immergendomi nelle sensazioni intuìte. Forse l’incontro con gli artisti non è ciò che è fondamentale, è l’incontro dell’occhio con la superficie delle cose.

Beniamino Foschini (1981, Ravenna) è critico e curatore freelance. Ha visitato gli studi di Francesco Bertelè, Marco Bongiorni, Angelo Castucci, Maddalena Fragnito, Andrea Kvas, Nicola Martini, Adriano Nasuti-Wood, Dario Pecoraro, Maria Pecchioli, e Giovanni Oberti.

 

Razzi (Fusées)
B.F.

I feel Milan as a city for passersby.  A place to be, just for a couple of days, and only for specific reasons. The aftermath reminds me of an ambiguous city, of ill-defined contours: I confess to perceive a feeling of spleen – and it is not rhetorical. The feeling and the smell of gray are not a commonplace, but a state of being. I do not know how much the sense of belonging is part of the lives of those who live in Milan.

Milan offers metaphysical frames: between the stations of Bovisa and Villapizzone I cannot see anything, as I am lost – there are no cars, no people on the streets and sidewalks. It’s just my companion and I, a strange guide driving me through the purgatory of the suburbs, the big city. I realize I am counting the traffic lights, and every time, I start over again.

The artist’s studio – or home – is a moment of peace, a paradoxical rest during disturbing days, days in which I sweat under a light rain. While I am in the studio the frame becomes narrower, the hot tea gives me warmth, my body releases a sense of dirt that I’ve been carrying around, while walking in the streets and in the subways.

By the way, how come everything is so desolately black or dark gray, even in the green and red subway trains?

I see, look, and think about what I’ve seen. But I can also eat, of course, where it is not rhetorical to say that time has stood still: twenty years ago, say. The plasma TV, which broadcasts the football match, tells us that we are no longer in that time. Via Padova is deserted at night, thank goodness for those police cars that often rush by – chasing whom? – with their thermoses filled with coffee.

It seems that they’re pissed off and that a group is in the process of formation, while clarifying towards itself and towards others, why such mediocre delay in the realization of a true profession – I’m still talking about art. Where else could this happen but in Milan? Not in Romagna, where we are accompanied by a sweet tiredness and a wise resignation. Where a reaction is only expected to come from its soil.

I feel Milan as a city for passersby. I know the city as well as I know a landscape, of which I ignore the historical layers, while  immersing myself in the intuited sensations. Perhaps meeting the artists is not as important as the moment in which the eye meets the surface of things.

Beniamino Foschini (1981, Ravenna) is a freelance critic and curator. He was a resident during the month of november, 2010. He visited the studios of Francesco Bertelè, Marco Bongiorni, Angelo Castucci, Maddalena Fragnito, Andrea Kvas, Nicola Martini, Adriano Nasuti-Wood, Dario Pecoraro, Maria Pecchioli, and Giovanni Oberti.

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This entry was posted on 22 November 2010 by in Milano Open House and tagged .

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